10 tips voor een goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is erg belangrijk, maar helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel mensen liggen eerst uren naar het plafond te staren en vallen dan pas in slaap. Als dit slechts heel af en toe voorkomt is het niet zo erg, maar als je hier regelmatig last van hebt wel. Daarom hier een lijstje met 10 tips voor een goede nachtrust. Hopelijk helpt het je sneller in slaap te vallen en beter door te slapen.

10. Zorg voor een vast ritme en stop met het snoozen

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een goed ritme meewerkt aan een goede nachtrust. Probeer iedere dag om steeds dezelfde tijd naar bed te gaan. Sta na 7 of 8 uur slaap direct weer uit bed en maak geen gebruik van de snooze functie van je wekker. Je zult merken dat je de snooze functie niet meer nodig hebt als je eenmaal in je ritme zit. Na verloop van tijd zal je vanzelf wakker worden. Gemakkelijk is het niet in het begin, maar de aanhouder wint.

9. Neem een warm bad

Heb je geen behoefte aan iets doen, neem dan een warm bad. Het werkt niet alleen heerlijk ontspannend, maar het ontspant je spieren ook. Doordat je van het warme bad lekker loom wordt val je makkelijker in slaap.

8. Doe iets ontspannends zonder beeldschermen

Het is belangrijk om ontspannen naar bed te gaan. Doe dus voordat je gaat slapen eens iets lekker ontspannends, maar dan wel iets waarvoor je niet je telefoon, tablet of televisie nodig hebt. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om lekker een boek te lezen. Als een boek lezen echter niet je ding is kun je er ook voor kiezen om iets anders te doen. Mediteren, yogaoefeningen, puzzelen, brijen, etc. Je zult echt merken dat je dan ontspannender richting je bed gaat.

7. Drink warme melk en eet een banaan

Aminozuur tryptofaan is een belangrijke grondstof voor de aanmaak van melatonine. Een warm glas melk bevat tryptofaan en is een hele ouderwetse truc om lekker te kunnen slapen. Een groot deel van het stofje wordt tegengehouden door het bloed- en hersenstelsel. Dit kun je enigszins opvangen door het eten van koolhydraten, denk hierbij aan een cracker of een banaan. Een banaan bevat tryptofaan en koolhydraten, hiermee heb je gelijk een mooie verhouding.

6. Slaap op een goed matras

Nummer zes in de lijst met tips voor een goede nachtrust heeft te maken met een goed matras. Een goed matras is namelijk heel erg belangrijk voor een goede nachtrust. Ieder mens is anders en heeft zo zijn eigen matras nodig voor een goede houding. Er zijn diverse manieren om een goed matras te vinden dat aansluit bij jouw wensen. Kom je er zelf niet uit, win dan informatie in bij een professioneel slaapadviseur.

5. Doe de verwarming uit en zet een raam open

18 graden is de beste temperatuur voor een goede nachtrust, maar iets kouder is ook prima. Het is alleen niet de bedoeling dat je het koud krijgt. Het is af te raden de slaapkamer warmer te hebben omdat je slaap hier flink door wordt verstoord. Kies alleen voor gebruik van een kachel als het in je slaapkamer afkoelt onder de 16 graden. Frisse lucht in je slaapkamer is heel erg belangrijk. Lucht je kamer daarom goed door of laat het raam open.

4. Zorg ervoor dat je slaapkamer opgeruimd en schoon is

Als je slaapkamer lekker schoon en opgeruimd is zal je merken dat je lekker kunt slapen. Je wordt dan tenslotte niet afgeleid om daarover na te denken. Wanneer je slaapkamer opgeruimd is heb je ook een opgeruimd hoofd. Bedenk je ook goed welke kleuren je gebruikt in je slaapkamer. Deze kunnen ook een grote rol spelen in je nachtrust.

3. Zorg voor een donkere slaapkamer

Een donkere slaapkamer is belangrijk. Dit zorgt namelijk voor de aanmaak van het stofje melatonine wat je lichaam aangeeft dat het tijd is om te gaan slapen. Probeer daarom ook alle vormen van kunstlicht te vermijden. Kunstlicht kan niet alleen je slaap verstoren, maar ook je stofwisseling en je celdeling. Probeer in je slaapkamer dus zo min mogelijk gebruik te maken van je telefoon, tablet en televisie.

2. Kies ervoor te gaan sporten

Wanneer je moeilijk in slaap valt of last hebt van lichte slaap, is het heel belangrijk om voldoende te bewegen. Kies er daarom voor om drie of vier keer per week minimaal 20 minuten actieve te bewegen. Je kunt er voor kiezen om naar de sportschool te gaan, maar het mag bijvoorbeeld ook hardlopen of fietsen zijn. Voordeel van de laatste twee is dat het in de meeste gevallen lekker in de buitenlucht is.

1. Zorg voor voldoende daglicht

Van alle tips voor een goede nachtrust is dit de belangrijkste. Wanneer je overdag voldoende daglicht krijgt, zal je merken dat je ’s avonds beter kan slapen. Dit komt doordat je dan genoeg melatonine hebt aangemaakt. Het stofje melatonine zorgt ervoor dat je beter de slaap kunt vatten. Zorg dus voor bijvoorbeeld een frisse wandeling in de buitenlucht, het liefst elke dag. Dan slaap je vast een heel stuk beter!

Zie de website Slaapinfo.nl voor meer tips voor een goede nachtrust.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.